Friday, April 17, 2009

Ρόμα στην Ελλάδα - Roma in Greece

Επειδή συχνά ακούγεται ότι οι τσιγγάνοι "επιλέγουν" να ζούν σε άθλιες συνθήκες, θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω.

Αληθεύει ότι έχουν νομαδικη παράδοση.

Νομαδική παράδοση έχουν όμως και άλλοι λαοί/εθνοτικές ομάδες, οι οποίες όμως δεν υφίστανται τον κοινωνικό αποκλεισμό που υφίστανται οι τσιγγάνοι.

Κανείς δεν επιλέγει να κοιμηθεί σε παράγκα επειδή γουστάρει.

Για όποιον ενδιαφέρεται για το θέμα υπάρχει υλικό στο δίκτυο (το μεγαλύτερο μέρος στα αγγλικά), όπως:

- Γραφείο για Δημοκρατικούς Θεσμούς και Ανθρώπινα Δικαιώματα του ΟΑΣΕ: http://www.osce.org/odihr/18158.html (όπου φιγουράρει όλως τυχαίως φωτογραφία από το Βοτανικό)
- Συμβούλιο της Ευρώπης: http://www.coe.int/t/dg3/romatravellers/documentation/discrimination/knudsen_en.asp (Η πρώτη παράφραφος αναφέρει: "Antiziganism has to be understood as an instrument of stigmatisation, whose intent is not to observe and understand the circumstances of the “other” side, but to find elements of identification that legitimate separation and other discriminative actions against those “others”. Antiziganism is uttered freely and unfiltered by the majority society.

Thus, it hardly matters if a community of “Gypsies” has been living nearby for decades – their neighbours still consider them “Nomads”." = Ο Αντιτσιγγανισμός πρέπει να κατανοηθεί ως όργανο στιγματισμού, σκοπός του οποίου δεν είναι η παρατήρηση και κατανόηση της κατάστασης της "άλλης" πλευράς, αλλά να βρει στοιχεία ταύτισης που να νομιμοποιούν το διαχωρισμό και άλλες πράξεις διακρίσεως εναντίον αυτών των "άλλων". Ο Αντιτσιγγανισμός εκφέρεται ελεύθερα και αφιλτράριστα από την πλειοψηφούσα κοινωνία.
Έτσι, λίγη σημασία έχει αν μία κοινότητα "Τσιγγάνων" ζεί κοντά για δεκαετίες - οι γείτονές τους τους θεωρούν ακόμα "νομάδες".

Ευρωπαϊκό κέντρο Αντιτσιγγανικής Έρευνας: http://www.ezaf.org/en/ezaf/5.html (Γερμανικά και Ρομάνι)

Human Rights First: http://www.humanrightsfirst.org/discrimination/reports.aspx?s=roma-and-sinti&p=individual#greece , όπου η εκθεση για την Ελλάδα του Επιτρόπου του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα ανθρώπινα Δικαιώματα, που αναφέρει:

"In Greece, appalling housing for Roma and arbitrary actions expelling Roma from settlements were condemned by the Council of Europe’s Commissioner for Human Rights, Thomas Hammarberg, after a December 2006 visit...

I saw Roma families living in very poor conditions. Also, I met with a family whose simple habitat had been bulldozed away that same morning. It was obvious that the “procedures” for making them homeless were in total contradiction to human rights standards." = "Στην Ελλάδα απαράδεκτες συνθήκες στέγασης για τους Ρόμα και η αυθέραιτη έξωση των Ρόμα από οικισμούς καταδικάστηκαν από τον Επίτροπο του Συμβουλίου της Ευρώπης, υπεύθυνο για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, Thomas Hammarberg, μετά την επίσκεψή του το Δεκέμβρη 2006... Είδα οικογένειες Ρόμα να ζούν σε πολύ φτωχές συνθήκες. Επίσης συνάντησα μία οικογένεια της οποίας η απλοϊκή κατοικία είχε κατεδαφιστεί το ίδιο πρωί. Ήταν φανερό ότι οι "διαδικασίες" για να μετατραπούν σε αστέγους ήταν σε πλήρη αντίθεση με τις αρχές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων."

(Αντίστοιχες αναφορές υπάρχουν σε κάθε αναφορά για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Ελλάδα-με πιό πρόσφατη αυτή της Gay Mac Dougal)

Eleutherotypia (27.12.007): http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=73684720

όπου αναφορές για το βίντεο: http://www.youtube.com/watch?v=lwHesbzwgoc

Kathimerini (24.04.2008): http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_24/04/2008_267768 , όπου ο Συνήγορος του Πολίτη αντιδρά για τις εκδιώξεις Ρόμα από καταυλισμούς.

Kathimerini (14.03.2009): http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_14/03/2009_307617 , όπου αντίθετα γίνεται λόγος για τη βράβευση προγράμματος του Δήμου Βόλου.

2 comments:

coztjrs said...

Getas,εχεις απολυτα δικαιο.Υπαρχει ρατσισμος σε ορισμενους.Φαινεται οτι οποιος επιλεγει τροπο ζωης που διαφερει απο αυτο που εχει καθιερωθει,(επιβαλλεται κατ'αναγκη απο τις λεγομενες προηγμενες κοινωνιες),θεωρειται παραξενος και ακατανοητος.Νομιζω παντως οτι πολλοι Ρομα ζουν οπως ζουν και κατ'επιλογη. γιατι ετσι βρισκουν πολλα που εμεις οι αλλοι δυστυχως εχουμε χασει.Ειναι και δικαιωμα τους.Ομως βλεπεις σε πολλους δεν αρεσει το να μην ειναι ολοι στο ιδιο ,καλαθι.Ειναι περιπου το ιδιο με τους αμερικανους Ινδιανους.Φιλικα,

Getas said...

Φίλε coztjrs,

Δεν είμαι σίγουρος ότι οι Ρόμα (οι περισσότεροι τουλάχιστον) επιλέγουν να ζουν όπως ζούν. Και μιλώ κυρίως για τη φτώχεια, και όχι για το νομαδικό που χαρακτηρίζει κάποιες από τις φυλές των Ρόμα. Γιατί, μην ξεχνάμε, πολλοί Ρόμα έχουν εγκατασταθεί μόνιμα στα περίχωρα μεγάλων πόλεων των Βαλκανλιων και αλλού ήδη από τον καιρό της Οθ. αυτοκρατορίας, απασχολούμενοι ως ειδικευμένοι τεχνίτες (π.χ. σιδεράρες, εξ ου και το "γυφτόκαρφα" που έλεγαν οι παλαιότεροι αναφερόμενοι στις μεγάλες, χειροποίητες πρόκες). Αντίθετα υφίσταντο και υφίστανται τρομερές κοινωνικές διακρίσεις και συχνά βρίσκονται στο φαύλο κύκλο: χωρίς μόνιμη κατοικία δεν έχεις δουλειά, όταν προσπαθείς να εγκατασταθείς κάπου σε διώχνουν οι "μόνιμοι" κάτοικοι κ.ο.κ. Υπάρχουν πάντως και κάποιες περιπτώσεις και στην Ελλάδα όπου οι άνθρωποι αυτοί έχουν εγκατασταθεί σε κάποιες περιοχές και έχουν αρχίσει να φτιάχνουν τη ζωή όπως θα τους άρεσε. Και εδώ, νομίζω, ότι βρισκεται και το σημείο σύνθεσης των δύο θέσεών που παρουσιάζουμε: Κάποτε, θα έπρεπε να ρωτήσουμε τους ίδιους τους Ρόμα τί θέλουν, και να τους δώσουμε τις συνθήκες για να το πετύχουν.

Παρόμοια ισχύουν και για τους Ινδιάνους της Αμερικής (ΗΠΑ), οι περισσότεροι εκ τον οποίων είναι κλεισμένοι υποχρεωτικά σε καταβλυσμούς, των οποίων τα κύρια χαρακτηριστικά είναι ο αναλφαβητισμός και ο αλκοολισμός. Παρόμοια αντιμετωπίζονται και οι Αβορίγηνες της Αυστραλίας...