Wednesday, January 07, 2009

Παγίδα θανάτου για δεκάδες μετανάστες τα ναρκοπέδια του Έβρου

Σαράντα τέσσερις νεκροί και 66 τραυματίες από τα ναρκοπέδια του Έβρου είναι ο απολογισμός της Διεθνούς Εκστρατείας για την Κατάργηση των Ναρκών για την περίοδο 2000-2008. Αισθητή η διαφορά σε σχέση με τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάζει το ελληνικό υπουργείο Άμυνας, όπου δηλώνονται 35 θάνατοι και 28 τραυματισμοί.

Τα θύματα είναι μετανάστες κυρίως από την Ασία και την Αφρική, που επιδιώκουν να διασχίσουν το νοτιότερο σύνορο της Ε.Ε. αναζητώντας μια καλύτερη τύχη. Το τελευταίο τραγικό περιστατικό είναι ο θάνατος 4 Γεωργιανών μεταναστών τον περασμένο Σεπτέμβρη, ενώ αρκετοί είναι και οι Ιρακινοί πρόσφυγες, μεταξύ των οποίων και παιδιά.

Τα ναρκοπέδια του Έβρου καλύπτουν μια περιοχή 11 χιλομέτρων στα σύνορα με την Τουρκία. Χρονολογούνται από το 1974 και την ελληνοτουρκική διαμάχη για το Κυπριακό, όταν και οι δύο χώρες, σε μια κίνηση προστασίας των συνόρων τους, μετέτρεψαν την ελληνοτουρκική μεθόριο σε παγίδα θανάτου.

Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει υπογράψει από το 1997 τη Συνθήκη Απαγόρευσης των Ναρκών, το ίδιο το υπουργείο Άμυνας υπολογίζει ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στον Έβρο 3.348 νάρκες, οι οποίες θα έχουν καθαριστεί ως το 2010. Σημείο στο οποίο διαφωνεί και πάλι με τη Διεθνή Εκστρατεία για την Κατάργηση των Ναρκών - καθώς η τελευταία μιλά για 7.224 νάρκες στο έδαφος και 1.5 εκατομμύρια αποθέματα. Ο αντίστοιχος αριθμός για την Τουρκία είναι 2.5 εκατομμύρια, παρά τη συμφωνία το 1996 του τότε υπουργού εξωτερικών Γ. Παπανδρέου και του ομόλογού του Ι. Τζεμ να καθαρίσουν τα ναρκοπέδια στην ελληνοτουρκική μεθόριο.

Σε επίσκεψη που πραγματοποίησε τον προηγούμενο μήνα στα κέντρα κράτησης μεταναστών της περιοχής ο Σουηδός Επίτροπος για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου στα Ηνωμένα Έθνη, Τόμας Χάμαρμπεργκ, δήλωσε σοκαρισμένος από την «παντελή έλλειψη δράσης για να αποφευχθούν κι άλλοι θάνατοι. Οι νάρκες αποτελούν απειλή κατά απελπισμένων ανθρώπων που προσπαθούν να εισχωρήσουν στην Ευρώπη. Πρέπει να καθαριστούν και να αυξηθεί η ασφάλεια της περιοχής με περισσότερες περιπολίες και καλύτερη περίφραξη».

No comments: